Korfbalvereniging VeFo
Veeningen / Fort
vefo_logo_facebook

Patrick de Boer haalt KT3 certificaat.

29 maart 2023

Afgelopen korfbalseizoen heb ik de cursus korfbaltrainer 3 die door het KNKV beschikbaar was gevolgd. Het was voor mij al langer een wens om meer te weten over de verschillende manieren van trainen geven maar door Corona werden deze mogelijkheden steeds weer uitgesteld. Uiteindelijk zijn we in oktober gestart met ongeveer 20 deelnemers van diverse verenigingen uit noord Nederland. De cursus stond onder leiding van Jasper Keizer uit Kampen die elke maand naar Dos’46 kwam om daar zowel theoretisch als vanuit de praktijk verschillende manieren van trainen uit te leggen. Daarnaast konden we hetgeen wat we in de theorie bespraken ook in de praktijk brengen door verschillende teams van Dos’46 trainen te geven.

Centraal staat het proces dat de trainer doorloopt om, vanuit de wedstrijd, korfbal acties uit te werken naar thema’s die aansluiten bij het niveau, talent en motivatie van de ploeg. Nu hebben de ploegen die ik trainen geef wellicht een iets minder niveau als de spelers van Dos’46 maar motivatie en talent wat zich wil ontwikkelen maakt dat ruimschoots goed. Door de verschillende manieren van training geven regelmatig te wisselen blijft het voor de spelers ook steeds weer een uitdaging om dat gene onder de knie te krijgen

Na afronding van alle cursusavonden moest ik uiteindelijk een training van 45 minuten geven aan mijn eigen ploeg en werd ik beoordeeld door Michel Zink, de trainer van Dos’46 2. Na afloop kwam Michel met een positieve uitslag en een aantal aanbevelingen waar ik zelf mee verder kan. Een zeer leerzame cursus waarin ik veel ervaring heb opgedaan in het geven van trainingen in relatie tot wedstrijden.

vefo_logo_facebook